Sport
Ref: 2SL9000
Description
- Contribuer, par la pratique des activités physiques sportives et d’expression (APSA), à la formation du futur cadre citoyen.
Numéro de trimestre
S7 et S8
Prérequis
- aucun
Syllabus
- spécifique à chaque APSA
Composition du cours
- situation à résolution de problèmes,
Notation
- Contrôle en cours de formation Auto-évaluation
Résultats de l'apprentissage couverts par le cours
Gérer le couple risque/sécurité
- Intégrer une démarche « éco citoyenne »
- Utiliser une méthodologie de projet collectif.
- Prendre des responsabilités au sein d’un groupe, d’une équipe, d’une association.
- Etre capable de communiquer, être à l’écoute.
- Faire preuve d’innovation et de créativité
- Entrer dans une logique de développement personnel
- Se former tout au long de sa vie
Description des compétences acquises à la fin du cours
1-
Distinguish between situations of perceived (subjective) risk and situations of real (objective) risk to self and others (C3-4, C9-1, C9-2, C9-3, C9-4)
Master attitudes that ensure individual and collective safety (C3-4, C9-1, C9-2, C9-3, C9-4)
Manage emotions in situations of opposition, competition, representation or uncertainty (C3-4, C7-3, C9-1, C9-2, C9-3, C9-4)
2-
Act with respect for oneself and others - take into account differences (disability, cultures...) (C3-4, C3-7, C5-2, C7-2, C7-3, C9-1, C9-2, C9-3, C9-4)
Respect the environment, practice areas and equipment (C3-4, C7-3, C9-1, C9-2, C9-3, C9-4)
Show empathy and altruism (C3-4, C7-3, C9-1, C9-2, C9-3, C9-4)
3-
Define achievable common goals (C8-1, C8-2, C8-3, C8-4)
Define and allocate roles within the group (C3-2, C7-2, C7-3, C8-1, C8-2, C8-3, C8-4)
Make and accept decisions (C3-2, C8-1, C8-2, C8-3, C8-4)
Regulate and follow up a group project (C3-2, C8-1, C8-2, C8-3, C8-4)
4-
Accept roles and assume responsibilities related to missions (including financial) (C8-1, C8-2, C8-3, C8-4)
Use levers to motivate a team or an individual (C8-1, C8-2, C8-3, C8-4)
Train peers (C8-1, C8-2, C8-3, C8-4)
5-
Adapt communication to the group, to the individual, to non-specialists... (C8-1, C8-2, C8-3, C8-4)
Use verbal and non-verbal communication (C8-1, C8-2, C8-3, C8-4)
Manage conflict (C8-1, C8-2, C8-3, C8-4)
Make appropriate use of ICT (information and communication technology) (C8-1, C8-2, C8-3, C8-4)
6-
Imagine original solutions (C3-1, C3-4, C3-7, C8-2)
Dare to leave one's comfort zone (C3-1, C3-4, C3-7, C8-2)
Engage in a creative process (C3-1, C3-4, C3-7, C8-2, C8-3)
7-
Adapt warm-up and training to your profile (C2-2, C2-3, C9-1)
Know your strengths and weaknesses (C2-2, C2-3, C9-1)
8-
Question oneself in order to evolve in one's practices (C2-2, C2-3, C9-1)
Plan your practice with a view to an objective (C2-2, C2-3, C9-1)