Description

  1. Contribuer, par la pratique des activités physiques sportives et d’expression (APSA), à la formation du futur cadre citoyen.

Numéro de trimestre

S7 et S8

Prérequis

  1. aucun

Syllabus

  1. spécifique à chaque APSA

Composition du cours

  1. situation à résolution de problèmes,

Notation

  1. Contrôle en cours de formation Auto-évaluation

Résultats de l'apprentissage couverts par le cours

Gérer le couple risque/sécurité
  1. Intégrer une démarche « éco citoyenne »
  2. Utiliser une méthodologie de projet collectif.
  3. Prendre des responsabilités au sein d’un groupe, d’une équipe, d’une association.
  4. Etre capable de communiquer, être à l’écoute.
  5. Faire preuve d’innovation et de créativité
  6. Entrer dans une logique de développement personnel
  7. Se former tout au long de sa vie


Description des compétences acquises à la fin du cours

1-
Distinguish between situations of perceived (subjective) risk and situations of real (objective) risk to self and others (C3-4, C9-1, C9-2, C9-3, C9-4)

Master attitudes that ensure individual and collective safety (C3-4, C9-1, C9-2, C9-3, C9-4)

Manage emotions in situations of opposition, competition, representation or uncertainty (C3-4, C7-3, C9-1, C9-2, C9-3, C9-4)


2-

Act with respect for oneself and others - take into account differences (disability, cultures...) (C3-4, C3-7, C5-2, C7-2, C7-3, C9-1, C9-2, C9-3, C9-4)

Respect the environment, practice areas and equipment (C3-4, C7-3, C9-1, C9-2, C9-3, C9-4)

Show empathy and altruism (C3-4, C7-3, C9-1, C9-2, C9-3, C9-4)


3-

Define achievable common goals (C8-1, C8-2, C8-3, C8-4)

Define and allocate roles within the group (C3-2, C7-2, C7-3, C8-1, C8-2, C8-3, C8-4)

Make and accept decisions (C3-2, C8-1, C8-2, C8-3, C8-4)

Regulate and follow up a group project (C3-2, C8-1, C8-2, C8-3, C8-4)


4-

Accept roles and assume responsibilities related to missions (including financial) (C8-1, C8-2, C8-3, C8-4)

Use levers to motivate a team or an individual (C8-1, C8-2, C8-3, C8-4)

Train peers (C8-1, C8-2, C8-3, C8-4)


5-

Adapt communication to the group, to the individual, to non-specialists... (C8-1, C8-2, C8-3, C8-4)

Use verbal and non-verbal communication (C8-1, C8-2, C8-3, C8-4)

Manage conflict (C8-1, C8-2, C8-3, C8-4)

Make appropriate use of ICT (information and communication technology) (C8-1, C8-2, C8-3, C8-4)


6-

Imagine original solutions (C3-1, C3-4, C3-7, C8-2)

Dare to leave one's comfort zone (C3-1, C3-4, C3-7, C8-2)

Engage in a creative process (C3-1, C3-4, C3-7, C8-2, C8-3)


7-

Adapt warm-up and training to your profile (C2-2, C2-3, C9-1)

Know your strengths and weaknesses (C2-2, C2-3, C9-1)


8-

Question oneself in order to evolve in one's practices (C2-2, C2-3, C9-1)

Plan your practice with a view to an objective (C2-2, C2-3, C9-1)